Kollektiv transport

Artelia tager del i udbygningen af den offentlige transport i Danmark med vores mange forskellige kompetencer inden for infrastruktur. På globalt plan har Artelia Group også solid erfaring med både jernbaner, letbaner, metro og BRT-løsninger.

Letbanen

Letbanen langs Ring 3

Sammen med Per Aarsleff og spanske IDOM udfører Artelia to af kontrakterne på anlægsarbejdet til Hovedstadens Letbane. Nærmere bestemt de strækninger der går gennem Lyngby- Taarbæk samt Vallensbæk, Brøndby og Glostrup kommuner.

Hovedstadens Letbane, der er planlagt til at åbne i 2024, bliver i alt 28 km lang og får 29 stationer. Letbanen binder fem S-togslinjer og regionaltogstrafikken sammen på tværs, og skaber et sammenhængende højklasset kollektivt trafiksystem i Storkøbenhavn.

Bygherre  Hovedstadens Letbane
Visualisering IDOM
Ydelser Baneteknik, veje, broer, trafikplanlægning, geoteknik, anlæg, afløb og miljø

Stationsombygninger på Ringsted-Femern strækningen

Projektet omfatter ombygning af tre stationer på strækningen inklusiv etablering af nye gangbroer på fem af stationerne. Stationerne ombygges da banen opgraderes til en højhastighedsbane. Al projektering er således udført iht. krav til hastigheder på op til 200 km/t.

Bygherre Banedanmark
Ydelser Projektering af perroner, gangbroer og forpladser. Projektet omfatter også forvaltning og vedligeholdelse af byggeplads og tilknyttede aktiviteter i løbet af kontraktperioden, f.eks arbejdsmiljø og -sikkerhed herunder jernbanesikkerheden, midlertidige trafik omlægninger, jordbundsforvaltning, midlertidige konstruktioner, BPU m.v.

Bus Rapid Transit i Reykjavik

Design og projektering af de første 14 kilometers tracé af det nye BRT-system i Islands hovedstad.  Projektet kaldes Borgarlínan og er en milepæl for indfrielsen af landets grønne ambitioner.

Som et bidrag til Parisaftalens mål om CO2-neutralitet i 2040 er planen, at den offentlige transport i Reykjavikregionen skal gøres tæt på CO2-neutral, og her spiller Borgarlinan en afgørende rolle. Derfor arbejdes der med muligheden for at køre udelukkende på f.eks. brint, hvilket Artelia har erfaring med fra andre BRT-projekter i europæiske storbyer.

Bygherre  Hovedstadsregionen i Island
Samarbejdspartnere  Gottlieb Paludan Architects, HNIT og YRKI
Ydelser  Artelia er ansvarlig for anlægsarbejder, veje, broer, konstruktioner og ledningsomlægninger.

Kollektiv transport frem mod 2050

Artelia har hjulpet Københavns Kommune med at analysere, hvordan den kollektive infrastruktur kan udbygges for at imødekomme byudviklingen frem mod 2050. Resultaterne blev fremlagt i en rapport, der udkom i september 2018.

I den omfattende analyse har man undersøgt behov og muligheder for udbygning af metrosystemet og perspektiverne i letbane- og hurtigbuslinjer i egen bane (BRT). Som fundament for analysen er der udført trafikmodelberegninger af intet mindre end 30 forskellige scenarier med nye metro-, letbane- og BRT-linjer.

I forbindelse med det store analysearbejde har Artelia også været med til at undersøge muligheden for en letbane fra Nørrebro St. til Gladsaxe Trafikplads via Frederikssundsvej. Dette aspekt beror på et samarbejde mellem Københavns Kommune, Gladsaxe Kommune og Region Hovedstaden.

Illustration Gottelieb Paludan Architects

Busdepot til Aalborgs eldrevne bybusser

Aalborg Kommune havde oprindeligt som mål, at byens busdrift skulle være emissionsfri inden 2030. Men planen endte med at blive indfriet 7 år før tid, eftersom Aalborg vinkede farvel til sin sidste dieselbus i 2023. den store omstilling til eldreven bustrafik har krævet ny teknisk infrastruktur, og Artelia var i den forbindelse ingeniør og bygherrerådgiver på et nyt busdepot til formålet.

Den 35.000 kvm store plads rummer alle aktiviteter tilknyttet drift og servicering af både El drevne BRT-busser og E-bybusser. Der er etableret parkering til 140 el-busser (12-25 m) m/tilhørende ladestandere, vaskehal, værkstedsbygning samt administrations- og mandskabsbygning. Som et led i projektet er der også anlagt et regnvandsbassin til håndtering af overfladevand.

Bygherre Tide Bus Danmark A/S
Ydelser Bygherrerådgivning, projektering af samtlige ingeniørfag, VVM Screening, støjberegninger, miljø, beplantningsplan, brand, geoteknik og arbejdsmiljøkoordinering P og B.

DSB-værksted i jernbanebyen

DSB har investeret massivt i nye eldrevne tog, der bliver et afgørende bidrag til en mere klimavenlig kollektiv transport i Danmark. Det omfatter ikke mindst indkøbet af 100 el-togsæt fra den franske togproducent Alstom, hvilket er den største investering i DSB’s historie. Togene bliver rygraden i den landsdelstrafik, der binder Danmark sammen på tværs og vil bl.a. erstatte de nuværende IC3, IR4 og IC4-tog.

Den løbende servicering af togene vil finde sted på nye specialdesignede værksteder i hver sin ende af landet. Heriblandt på et nyopført værksted i København, der er placeret på den lokation, hvor Københavns Godsbanegård lå frem til 1968.  Hele projektet har et areal på 11.500 kvm. Selve værkstedshallen er 5300 m² stor og rummer fire spor, hvor togene kan køres ind og blive serviceret. Dertil kommer en hjulafdrejningsbygning et udendørs serviceområde og en administrationsbygning.

Bygherre  DSB
Samarbejdspartnere  MT Højgaard
Ydelser  Artelia har stået for projektering og rådgivning inden for konstruktioner, HVAC, el, anlæg, baneteknik(med SYSTRA som underrådgiver), brandrådgivning, akustik, arbejdsmiljøkoordinering (P), geoteknik, CTS, sikringsrådgivning, energi, indeklima og bæredygtighed.